کد مطلب:149388 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:141

قیامهای مقدس
قیامهای مقدس و نهضتهای مقدس، از انبیاء عظام شروع شده. در قرآن كریم در سورة الشعراء، جهاد مقدس انبیاء را خلاصه كرده است؛ داستان موسی و ابراهیم و نوح و هود و لوط و صالح و شعیب و خاتم الانبیاء را ذكر می كند كه در راه مبارزه با


بت پرستی و ظلم و بیدادگری و جهل و تعصب و تقلید و اسراف و تبذیر و افساد در ارض و فحشاء و امتیازات موهوم اجتماعی مبارزه كرده اند. مقدسات بشر هم از اینها تجاوز نمی كند.

امام حسین همان راهی را رفت كه آن انبیاء رفتند و البته برای امام حسین وضعی پیش آمد كه برای دیگران پیش نیامد. اعتراض به اینكه امام حسین چرا فداكاری كرد و تسلیم نشد و حفظ جان نكرد، اعتراض به همه ی انبیاء و اولیاء است. اساسا دین برای گذشت و فداكاری است، منطق دین ایثار است: «و یؤثرون علی انفسهم و لو كان بهم خصاصة» [1] ، «و یطعمون الطعام علی حبه مسكینا و یتیما و اسیرا» [2] ، «من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم».

علاقه به جان و به پدر و فرزند و همسر و خویش و تبار و سرمایه و شغل و حرفه و مسكن، طبیعی هر انسان است و بسیاری از اینها طبیعی هر حیوانی است. دین آمده است برای اینكه انسان را علاقه مند و شیفته ی اموری عالیتر كند و درسی عالیتر بیاموزد: «قل ان كان اباؤكم و ابناؤكم و اخوانكم و ازواجكم و عشیرتكم و اموال اقترفتموها و تجارة تخشون كسادها و مساكن ترضونها احب الیكم من الله و رسوله و جهاد فی سبیله فتربصوا حتی یأتی الله بامره و الله لا یهدی القوم الفاسقین» [3] .


[1] حشر / 9.

[2] دهر / 8.

[3] توبه / 24. [بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و خويشان و اموالي كه به چنگ آورده ايد و تجارتي كه بيم كسادش را داريد و مسكنهايي كه بدان دل بسته ايد نزد شما از خدا و رسول او از جهاد در راه خدا محبوبتر است، پس منتظر باشيد تا فرمان خدا آيد و خداوند قوم فاسق را هدايت نمي كند.].